A może dieta wegetariańska?

Z roku na rok coraz więcej osób decyduje się przejść na wegetarianizm, nie tylko ze względów zdrowotnych, ale także humanitarnych. W momencie, gdy zdasz sobie sprawę, jak wielkim przemysłem jest zabijanie zwierząt, trudno będzie spojrzeć na kotleta schabowego w przychylny sposób. Jako ludzie nie mamy prawa decydować o życiu innych żyjących istot, niezależnie od tego, jak “humanitarnie” staramy się to robić. Nie ma czegoś takiego jak humanitarne zabijanie.

1. Jak zacząć ?

Zrezygnuj najpierw z jednego rodzaju mięsa, np. kurczaka. Jak już przyzwyczaisz się do jego braku w diecie, pójdź krok dalej i odstaw np. wieprzowinę. Następnie porzuć wołowinę, jajka, mleko i tak dalej – w kolejności jaką sobie sam wybierzesz. Ważne, aby nie zastępować sobie jednego mięsa drugim. Np. jeśli w pierwszym tygodniu odstawiamy kurczaka, to nie jemy teraz wieprzowiny w jego miejsce, tylko zastępujemy tego kurczaka daniem wegetariańskim. Inaczej przyznasz, nie miałoby to większego sensu,

Ograniczamy spożycie mięsa do jednego posiłku dziennie. W kolejnym tygodniu jeden posiłek mięsny , co drugi dzień. W następnym tygodniu, posiłek mięsny dwa razy w tygodniu. W kolejnym tygodniu posiłek mięsny tylko raz w tygodniu. I napiszę tutaj, że wiele osób decyduje się pozostać właśnie w tym punkcie. Wiele osób nie chce całkowicie rezygnować z mięsa i raz w tygodniu urządzać sobie mięsną ucztę. Uważam, że jest to dużo lepsze, aniżeli nie jedzenie mięsa w ogóle, kiedy cały czas mamy na nie ochotę. Może z czasem całkiem zrezygnujemy, a może nie.

Zapamiętaj, że na początku może być tak, że poczujemy się nawet gorzej, będziemy mieć energii, będzie nam czegoś brakowało… i to jest normalne. Daj sobie czas i bądź cierpliwy. 

2. Zainspiruj się

zazwyczaj odstawiając mięso i produkty zwierzęce, brakuje nam pomysłów, co teraz ugotować? I wcale się nie dziwię, bo i dla mnie na początku było to wyzwaniem. Całe szczęście idea wegetarianizmu rośnie w siłę i staje się coraz bardziej popularna. A my, możemy z tego korzystać ile się da!Pięknie wydane, ilustrowane książki, z wegetariańskimi przepisami znajdziesz praktycznie w każdej księgarni. Blogi, na których nie brakuje pięknych zdjęć i prostych przepisów, dostępne są dla każdego kto ma dostęp do internetu . Internet (koniecznie sprawdź filmy na YouTube) jest wręcz pełen inspirujących i pysznych wege przepisów, które sprawdzą się na śniadanie, obiad jak i kolację. A, i na deser coś się znajdzie! Na początek polecam Ci:

Jadłonomia
Foodpornveganstyle
Vegancorner

Bogactwo smaków i pięknych zdjęć!

 

3.  Zaplanuj posiłki i… zakupy!

Sprawdź co jest Ci potrzebne do ich przyrządzenia. Następnie podziel kartkę na siedem części, i każdą z tych części na kolejne 3 lub 4. Każda część to jeden posiłek.

Teraz przypisz wybrane przez Ciebie przepisy do każdej z tych części. Oczywiście przepisy mogą się powtarzać i jeśli dany przepis bardzo Ci się spodobał, możesz jeść go nawet kilka dni z rzędu.

Kolejny krok to lista zakupów. Sprawdź co jest Ci potrzebne do przyrządzenia wybranych dań. Zrób listę produktów i trzymaj się jej podczas zakupów! Absolutnie nie wkraczaj na dział z mięsami! 

4. Nie rezygnuj, nawet jeśli…

Zdarzy Ci się zjeść steka czy jajecznicę. Pamiętasz zasadę nr 1? No właśnie. Stopniowo, lecz regularnie odstawiaj produkty, których chcesz się pozbyć z diety. 

5. Zapomnij o kaloriach!

Jak to zapomnieć o kaloriach? Mięso jest dość kaloryczne, jeśli teraz przestanę je jeść, to z pewnością będę na minusie! Muszę zatem sprawdzić ile kalorii ma jabłko, ile kalorii ma banan, ile bananów muszę zjeść, żeby dostarczyć sobie… Przestań liczyć kalorie! Wsłuchaj się w siebie. Zjedz tyle, aby nie być głodnym.

Zaufaj swojemu organizmowi, on naprawdę nie potrzebuje tak wiele jak Ci się wydaje. Nigdy nie jedz ponad miarę! Jedz tyle, ile potrzebujesz, aby nie odczuwać głodu. 

6. Uważaj na wegetariańskie potrawy

Nie wszystko co wege, to i zdrowe. Niestety wraz z modą na wegetarianizm powstało bardzo dużo produktów, które oczywiście nie zawierają mięsa czy mleka, ale zawierają za to inne zupełnie niepotrzebne składniki. Napiszę wprost, wiele produktów wege to śmieciowe jedzeniowe, niemające nic wspólnego ze zdrową, wartościową żywnością. Zawierają bardzo często ogromne ilości cukru i rafinowanych olejów.

Dlatego czytaj składy, a najlepiej nie kupuj gotowych dań, tylko przyrządzaj je sam. I taniej, i zdrowiej, i pewniej. 

7. Suplementuj

Niektórzy twierdzą, że witamina B12 znajduje się w niektórych roślinach. Według moich poszukiwań i dociekań (a uwierzcie było ich bardzo dużo), nie znajduje się. Dlatego odstawiając produkty zwierzęce musisz zażywać witaminę B12. To niezwykle ważny element całej układanki, wpływający na każdą komórkę naszego ciała. Dlatego jest tak istotna.

Obecnie zażywam B12, witaminę D3 oraz K2, które polecam nie tylko tym przechodzącym na wegetarianizm czy weganizm.

ZAPAMIĘTAJ: jedz wtedy, kiedy czujesz się głodny. Nie bierz do siebie haseł w stylu: trzeba jeść 5 posiłków dziennie. Mnie czasem zdarzy się zjeść dwa i czuję się w porządku. A innym razem zjem mniejszych sześć. SŁUCHAJ SIEBIE.

Aleksandra Uścian – Szaciłowska, Aleksandra Piątek, klasa II LOT