Jak pokonać stres?

Mądrym jest ten, który wie, kiedy zachować spokój.” – Eurypides

Badania wykazały, że około 98% Polaków odczuwa stres, który może działać na nas mobilizująco. Niestety częściej niesie on niekorzystne skutki dla nas i naszego organizmu, dlatego powinniśmy go unikać. No tak, tylko jak to zrobić, skoro w dzisiejszych czasach na każdym kroku spotykamy tysiące powodów do stresu? Też się nad tym długo zastanawiałam i postanowiłam, że znajdę sposoby, aby zmniejszyć, a może nawet zupełnie wykluczyć stres z codziennego życia, a oto kilka z nich:

  1. Aktywność fizyczna– ćwiczenia zmniejszają poziom hormonu stresu w naszym organizmie (koryzolu), a zwiększają poziom endorfin, który jest odpowiedzialny za uczucie szczęścia. Aby wyzwolić endorfiny wystarczy np. wybrać się na 20-30 minutowy spacer.
  1. Słuchaj relaksującej muzyki – aby się odstresować powinniśmy słuchać muzyki bez wokalu. Instrumenty, które mogą nam pomóc zwalczać stres to: flet, fortepian oraz skrzypce, a najlepsze gatunki do walki ze stresem to muzyka klasyczna, jazz i folk.
  1. Punkty biologiczne aktywne w akupresurze- akupresura jest to bezigłowa siostra akupunktury, która polega na uciskaniu tzw. punktów biologicznie aktywnych. Uciskanie np. punktu trzeciego oka (miejsce znajdujące się pomiędzy brwiami) ma między innymi przywracać emocjonalną równowagę.
  1. Zajmij czymś ręce– napięcie emocjonalne powoduje napięcie mięśni i odwrotnie, dlatego sposobem nad ich zapanowaniem są przedmioty określane jako antystresowe takie jak: piłeczki, kulki, ludziki, które są wykonywane z różnych materiałów a ich ugniatanie i ściskanie jest sposobem na odreagowanie wewnętrznego napięcia.
  1. Medytuj– techniki medytacyjne mogą towarzyszyć ćwiczeniom takim jak joga lub polegać na spokojnym oddychaniu ( z liczeniem wdechów i wydechów lub bez próby ingerowania w tempo czy długość), czy np. na ograniczeniu wszelkiej aktywności i obserwowaniu i analizowaniu swoich myśli.
  1. Witaminy antystresowe – są nimi witamina A, E i C oraz witaminy z grupy B. Możemy je znaleźć np. w surowych warzywach, jajkach, czarnej porzeczce, rybach. Musimy pamiętać również o magnezie i spożywaniu pełnoziarnistych produktów.
  1. Aromaterapia – pewne zapachy wpływają relaksująco na organizm człowieka. Właśnie dlatego otaczanie się nimi może pozytywnie wpływać na próbę odprężenia naszego organizmu. Aromaty, które wykazują działanie antystresowe to: lawenda, sosna, wanilia, cynamon oraz pomarańcza.

Trudno jest znaleźć skuteczny sposób radzenia sobie ze stresem i sytuacjami stresowymi. Myślę jednak, że warto wypróbować różne techniki, aby odnaleźć taką, która nauczy nas, jak pokonać stres.

Aleksandra Zawadzka, 2 LOI