TRENING KREATYWNOŚCI

Czym w ogóle jest kreatywność? Po wpisaniu tego hasła do przeglądarki internetowej wyświetla nam się ponad 3,5 mln odpowiedzi. Kreatywność to proces umysłowy pociągający za sobą powstawanie nowych idei, koncepcji, wiąże się z przełamaniem schematów myślenia, niesztampowością w podejściu do problemów oraz przekształcaniem zastanych możliwości w niespodziewane efekty.

ZAPAMIĘTAJ!

  • Kreatywność jest potrzebna do tego, by człowiek (indywidualnie) i ludzkość mogli się rozwijać
  • Kreatywność sprawia, że człowiek może bardziej elastycznie reagować na wyzwania
  • Osoby kreatywne łatwiej odnajdują się w świecie
  • Kreatywność powinna kojarzyć się z dobrą zabawą (z dzieciństwem spędzanym na zmienianiu przydomowych krzaków w „bazę” i gotowaniu zupy z piasku)

Oto kilka metod treningu kreatywności:

  • Instrukcje

 

Ćwiczenie polega na tworzeniu instrukcji do czynności, które są abstrakcyjne, bardzo skomplikowane, wręcz nierealne. Stwórz prostą, lakoniczną instrukcję wyjaśniającą:

  • Jak uchwycić wiatr i zamknąć go w słoiku;
  • Jak sprawić, by śmieci pachniały;
  • Jak sprawić, by miejskie powietrze poprawiało nasze zdrowie;
  • Jak odbyć podróż do przeszłości.

2)  Nowy produkt

Robert Myers i Ellis Torrance twierdzą , że większość wynalazków powstaje z połączenia co najmniej dwóch innych rzeczy. Wymyśl nowe produkty, które mogłyby powstać przez połączenie co najmniej dwóch przedmiotów wymienionych poniżej

  • Fotel bujany
  • Długopis
  • Zszywacz
  • Odkurzacz
  • Lampka nocna
  • Haczyk na ręczniki
  • Korektor do makijażu
  • Piłeczka pingpongowa

 

  • Kolory i wynalazki

Poniżej znajduje się lista bardzo rzadko spotykanych nazw kolorów. Wyobraź sobie, że każda z nich określa nie kolor, lecz jakiś wynalazek.  Co by to było? Jaka byłaby jego funkcja? Kto  by z niego korzystał?

  • gumiguta
  • peridot
  • xanadu
  • caput mortuum
  • feldgrau
  • MacGyver

Talent MacGyver’a polegał na poszukiwaniu w najbliższym otoczeniu przedmiotów, które mogłyby spełnić potrzebną mu funkcję, nawet jeśli pierwotnie nie były do tego przeznaczone.  W tym ćwiczeniu musisz wcielić się w jego osobowość i znaleźć przedmioty, które rozwiążą podany niżej problem. Wypisz wszystkie rzeczy, które:

  • Mogą wbić gwóźdź w drewnianą deskę,
  • Mogą posłużyć jako zakładka do książki,
  • Mogą posłużyć do oskrobania ryby z łusek,
  • Nadają się do tego, żeby na nich tańczyć.

 

  • Uważam, że kreatywność to cecha, którą powinniśmy kształtować i rozwijać. Składa się na nią coś więcej niż tylko procesy myślowe. Obejmuje również umiejętności emocjonalne i społeczne, które wspierają twórcze myślenie. Nie wierzmy w mity, które mówią, że kreatywność to talent, który mają tylko wybitni!

 

Magda Szymanik , klasa ILOL