Czym w ogóle jest kreatywność? Po wpisaniu tego hasła do przeglądarki internetowej wyświetla nam się ponad 3,5 mln odpowiedzi. Kreatywność to proces umysłowy pociągający za sobą powstawanie nowych idei, koncepcji, wiąże się z przełamaniem schematów myślenia, niesztampowością w podejściu do problemów oraz przekształcaniem zastanych możliwości w niespodziewane efekty.
ZAPAMIĘTAJ!
- Kreatywność jest potrzebna do tego, by człowiek (indywidualnie) i ludzkość mogli się rozwijać
- Kreatywność sprawia, że człowiek może bardziej elastycznie reagować na wyzwania
- Osoby kreatywne łatwiej odnajdują się w świecie
- Kreatywność powinna kojarzyć się z dobrą zabawą (z dzieciństwem spędzanym na zmienianiu przydomowych krzaków w „bazę” i gotowaniu zupy z piasku)
Oto kilka metod treningu kreatywności:
- Instrukcje
Ćwiczenie polega na tworzeniu instrukcji do czynności, które są abstrakcyjne, bardzo skomplikowane, wręcz nierealne. Stwórz prostą, lakoniczną instrukcję wyjaśniającą:
- Jak uchwycić wiatr i zamknąć go w słoiku;
- Jak sprawić, by śmieci pachniały;
- Jak sprawić, by miejskie powietrze poprawiało nasze zdrowie;
- Jak odbyć podróż do przeszłości.
2) Nowy produkt
Robert Myers i Ellis Torrance twierdzą , że większość wynalazków powstaje z połączenia co najmniej dwóch innych rzeczy. Wymyśl nowe produkty, które mogłyby powstać przez połączenie co najmniej dwóch przedmiotów wymienionych poniżej
- Fotel bujany
- Długopis
- Zszywacz
- Odkurzacz
- Lampka nocna
- Haczyk na ręczniki
- Korektor do makijażu
- Piłeczka pingpongowa
- Kolory i wynalazki
Poniżej znajduje się lista bardzo rzadko spotykanych nazw kolorów. Wyobraź sobie, że każda z nich określa nie kolor, lecz jakiś wynalazek. Co by to było? Jaka byłaby jego funkcja? Kto by z niego korzystał?
- gumiguta
- peridot
- xanadu
- caput mortuum
- feldgrau
- MacGyver
Talent MacGyver’a polegał na poszukiwaniu w najbliższym otoczeniu przedmiotów, które mogłyby spełnić potrzebną mu funkcję, nawet jeśli pierwotnie nie były do tego przeznaczone. W tym ćwiczeniu musisz wcielić się w jego osobowość i znaleźć przedmioty, które rozwiążą podany niżej problem. Wypisz wszystkie rzeczy, które:
- Mogą wbić gwóźdź w drewnianą deskę,
- Mogą posłużyć jako zakładka do książki,
- Mogą posłużyć do oskrobania ryby z łusek,
- Nadają się do tego, żeby na nich tańczyć.
- Uważam, że kreatywność to cecha, którą powinniśmy kształtować i rozwijać. Składa się na nią coś więcej niż tylko procesy myślowe. Obejmuje również umiejętności emocjonalne i społeczne, które wspierają twórcze myślenie. Nie wierzmy w mity, które mówią, że kreatywność to talent, który mają tylko wybitni!
Magda Szymanik , klasa ILOL